19 treningstips fra en kiropraktor



Pasienter av oss på klinikken spør veldig ofte etter øvelser. Jeg tenker da spesifikt på de som kommer med akutte plager fra muskel og skjelettsystemet.  De aller fleste er så motiverte i starten for å "gjøre noe selv".
Derfor tenkte jeg oppsummere det jeg mener om trening i forbindelse med behandling-ta kontakt med meg om du lurer på noe mer her


1. Det finnes ingen generelle smertelindrende øvelser for akutte kinker i nakke og rygg.
2. Finner du en øvelse/bevegelse som gir smertelindring-bruk den så ofte du kan!
3. Et øvelsesprogram bør påbegynnes når du ikke har smerter ved bevegelse, og du har normal bevegelighet i ryggen
4. Har du vært lite aktiv pga smerter i lang tid (+ 2 uker) så kan et treningsprogram være et godt        redskap: http://www.kiropraktor-oslo.no/Oevelser/
5. Mobilitet (bevegelighet) er like viktig som styrke i ryggsøylen. For eksempler, se her: 

6. Programmet ditt bør du skifte så ofte som mulig. Ikke tren det mer enn 2-3 uker før du får et nytt et.     
7. Kan du få nytt program hver gang du trener er dette mest effektivt (og moro)
9. Når den akutte kinken er borte, er det viktigste at du trener- ikke hva du trener

Variasjon i treningen gjør den effektiv og gøy!
 10. Et variert treningsopplegg er det beste. Du vil sannsynligvis holde på et variert treningsprogram (enn kjedelige "kjøkkengulvøvelser" )
11. Aldri slutt å trene. Et liv i bevegelse (Norsk kiropraktorforenings slagord) er alfa omega for en god rygg.
12. Yoga og pilates er bra for ryggen, men det at du liker treningen er mye viktigere.
13. Velg jogging, langrenn, sykling, push ups, sit ups, squats og andre tradisjonelle basisøvelser fremfor: et kjedelig program lagd av fysioterapeut eller kiropraktor
14. Hverdagen er variert. Trening skal være det samme for å ruste deg til denne.

En tur i skog og mark er for noen bedre enn å gjøre sit ups på stuegulvet
15. Selv om du trener alt du kan vil du fortsatt ha episoder med vond rygg. Ikke slutt å trene for det- trening virker på lang og ikke kort sikt.
16. Det finnes ingen mirakeløvelser. 
17. Bevegelser som gjør vondt bør du ta hensyn til. Snakk med fagpersoner om hva du bør gjøre hvis en bestemt øvelse er smertefull.
Typiske fagpersoner: fra venstre Kiropraktor Grimsrud, osteopat Vildmyren, kiropraktor/fysioterapeut Thomassen, osteopat Kongsvold.
18. Bruk personlig trener eller lignende for å komme i gang hvis du ikke klarer det selv-eller hvis du ikke vet hvordan utføre basisøvelser som markløst, knebøy, push ups og så videre. 
19. Dersom du stadig vekk får skader eller smerter fra et område i ryggen så ta kontakt med noen som er gode på trening og rygg. Vi finner dine svakheter og prøver gjøre noe med dem.
Hoppetau er effektivt, og kan gjøres nesten overalt. 
Se mere informasjon på : www.kiropraktor-oslo.no