Korsryggsmerter - borte for alltid!

Du har fått smerter i korsryggen, enten for første eller 100 gang. Hva kan man gjøre selv, og hvor kan du oppsøke hjelp? Her kommer svarene:




1. Dropp din vanlige trening. Øvelser som gjør smertene verre skal du ved akutte korsryggsmerter i starten styre unna. Ja, selv øvelsene du fikk av fysioterapeuten din sist gang for å forebygge smerter i korsryggen skal du unngå. Eneste treningen du bør gjøre, er øvelser som ikke fører til mer smerter. Gi det noen dager hvile, så går det ofte over. Unngå nye øvelser, det er en tid for alt, og dette er definitivt ikke tiden for å prøve noe nytt og fancy.


Vent med nye øvelser til ryggen er bra!

2.
Oppsøk hjelp fra en kiropraktor, fysioterapeut, naprapat, akupunktør, osteopat eller massasjeterapeut.
Det er fler veier til Rom, men alle disse gruppene kan noe om å behandle dine korsryggsmerter. De kan som regel hjelpe deg-selv om noen av dem ikke er godt likt av legestanden.

Se en pasient hos kiropraktor her: https://youtu.be/CBSM6gYwDnQ?list=PLsB49pRggzfoo8pTmDe7k1cwT2-h-vA6s




3.
Prøv en foamroller-ligg på ryggen og ål deg over den der smertene er . Kommer det et knekk-og det føles bra så er det bra. Ikke tro på personer som advarer deg mot å knekke deg selv-ikke overdriv bruken hvis det begynner bli smertefullt, eller du føler mer og mer trang til å knekke deg selv. Men: gjør du det 15 ganger daglig, og blir bedre av det så kan du gjøre dette også.


Foamroller: Den ser ikke særlig innbydende ut, men kan gjøre godt!

4.
Kom deg ut av sengen. Ikke bli sengeliggende. Klarer du ikke komme deg opp-få hjelp. Klarer du bare komme deg på alle fire på gulvet-krabb-det vil mest sannsynlig hjelpe.

5.
Ikke provoser frem smertene, men vær heller ikke redd for dem. Korsryggsmerter, om de kommer fra prolapser eller annet er ikke farlige. Hvis ryggen når den er frisk er en harmonisk symfoni av nerveimpulser, så er smertesignalet du opplever helt ute av takt og proporsjoner når det gjelder ryggsmerter. Smerter som oppleves som  10 av 10 på en smerteskala, kan ofte ikke sees på et røntgenbilde eller MR. Årsaken er kort fortalt at det å få skade på sentralnervesystemet, som går gjennom ryggen, er veldig veldig døvt. Hjernen overreagerer derfor i sin reaksjon.

6.
Kaldt eller varmt? Skal man pakke inn ryggen i isposer eller ta på varmeflaske? I mange år har jeg frarådet bruk av varme, og solgt isposer i haugevis men god tro og støtte fra fagmiljøer.
I dag sier jeg bruk det som fungerer. Før sverget jeg til RICE prinsippet: REST-ICE-COMPRESSION -ELEVATION på akutte rygger (og ankelovertråkk).
Nå er det kommet MEAT : Movement-Elevation-analgesics (les smertestillende) -treatment.
For meg så er det samme om du går for ris eller kjøtt. Ta en kombo av begge sier jeg- basert på det som fungerer. Jeg ville personlig prøvd både å hvile fra vonde aktiviteter, men likevel prøvd å bevege meg mst mulig. Jeg ville varmet det opp hvis det hjalp, ditto med kulde, eller en kombo av begge deler. Behandling ville jeg valgt også, det har jeg erfaringer med å oppleve effekten av, samt på resultater på klinikken. Det fungerer i de fleste tilfeller.

7. Som overskriften sier, finnes det kun 6 måter, så dette punktet er overflødig. Men likevel. Hvis du har prøv alt av behandling og trening, og ryggen fortsatt er vond, hva kan man gjøre? Prøv å endre dietten til en anti-inflammatorisk diett. Oppsøk hjelp, eller søk på nettet. Spis store mengder omega 3. Ta det i flytende form, og hold deg til ferske oljer (ikke tran!). Dropp sukker og kornprodukter. Spis antioksidanter, helt i naturlig form, hvis ikke prøv feks Medox eller lignende.
Hold deg unna all mat som er tuklet med og prossesert (for mer info les her: http://solveigs-smil.blogspot.no/2010/03/unnga-prosessert-mat.html)


Følg linken :http://www.hegnar.no/sprek/artikkel461729.ece

Når det endelig er gått over, så forebygg. Kontakt en PT, fysioterapeut, kiropraktor eller lignende og få noen til å hjelpe deg hjelpe deg selv!




Kommentarer