Ble kvitt akillesmertene etter 19 år


Les dette om du har akillesproblemer!


Har du problemer med din achilles? Har du nettopp fått det, eller hatt det i åresvis? Ta kontakt tidlig med noen som kan hjelpe deg. Er du en som bruker lang tid på å oppsøke hjelp -vær obs på at problemet ikke forsvinner uten tiltak, og kan gradvis bli forverret med tiden-selv om du avstår fra aktiviteten som førte til betennelsen.


Smerter over lengre tid som ikke går bort er det mange som har, og en del har unødvendig påført seg ekstra plager ved å la ting skure og gå.


Det meste kjente problemområdet i så måte er vår akilleshæl. Begrepet «Akilleshæl» blitt stående som et fast uttrykk for en persons ene eller store svakhet, og det er ikke tilfeldig. Sagnet om akilles kan du lese om her: Akilles
Dersom du ønsker utredning for dine achillesplager gjøres dette best ved en fysikalsk undersøkelse hos noen som har peiling. MR/RTG er helt unødvendig. Ultralyd kan kanskje vise noe, men for meg som terapeut er det ikke nødvendig å se på bilder før behandlingen starter.

Plaget i 19 år!
Jeg har selv vært plaget med min achilles i 19 år. Det begynte etter en periode der jeg hadde gått opp noen kg, og trente hardt for å komme i form. Jeg gikk ned 10 % av kroppsvekten på ca 3 uker, og kom i form, men fikk en smerte i venstre akilles. Her jeg sitter nå og skriver, kan jeg fortsatt fornemme smerter i akillesen (men disse er under kontroll)
Hva gjorde jeg galt i 19 år.? Mye. Jeg hadde ikke konstant vondt-og da jeg la mine piggsko på


Depositphotos_67817315_original.jpg
hyllen (løp 100m ) ble mye av plagene borte. De kom tilbake dersom jeg begynte trene mer, spesielt løping, men også alle typer hopp, ballspill etc etc.


Jeg fikk laserbehandling, ultralydbehandling og  tverrfriksjonsmassasje av senen. Jeg fikk trykkbølgebehandling, og jeg gjorde “eksentriske treningsøvelser” for min akilles og tok masse kostilskudd som omega 3 og så videre . Noe av det første jeg gjorde som ung idrettsutøver var også det dummeste: jeg fikk kortisonsprøyte på (NIMI Ullevål-NB! ingen kritikk mot terapeuten, jeg forlangte omtrent at han satte injeksjonen) inn i senen. Det var før et uviktig stevne som jeg løp uten smerter 3 dager senere. Det var 16 mai og det snødde på Lambertseterbanen. Det var tidlig sesong og i disse forholdene vanskelig å løpe bra. Jeg burde fått råd om å vente, men jeg var sulten og klinte til.
17 mai kunne jeg ikke gå, og det kunne jeg ikke resten av sommeren heller. Smertene og skaden ble forverret, og de forsvant ikke-før for 4 år siden.


Kombinasjon av behandling:


Smertene kommer noen ganger sigende fortsatt, men i motsetning til tidligere har jeg nå kontroll. Jeg har et behandlingsopplegg som gjør at jeg får smertene bort samme dag, og kan trene hva jeg vil etterpå.


Jeg har behandlet en rekke personer med samme resultat , og oppskriften er ikke den samme på hver enkelt. Men, jeg har gjort mine erfaringer om hva som bør gjøres og prøves.


Her kommer noen observasjoner og erfaringer:



Trykkbølgebehandling i kombinasjon med annen behandling: graston og IMS
Den ene store behandlingsmetoden som man bør gjennom er trykkbølgebehandling-og for all del-les videre selv om du har prøvd dette. Jeg testet trykkbølge for 10 år siden uten effekt på Klinikk for Alle Majorstuen hos en fysioterapeutkollega. Trykkbølgeapparatene har etter dette blitt betydelig bedre.
Årsaken er større forståelse for trykkbølger og nye typer apparater med større effekt Dessuten gir trykkbølgene i kombinasjon med annen behandling en helt annen effekt.

GRASTON
Det andre som vi gjør  i kombinasjon, og som var mye av hjelpen for meg er Graston teknikk. Graston er forskjellige redskaper av kirurgisk stål som vi benytter for å “skrape vekk” betennelsen. Når vi kjenner på en vond akilles kan vi kjenne ujevnheter der smerten ofte sitter. Disse skrapes vekk. Du kan lese mer om Grastonbehanding her: Grastonbehandling



LEDDMANIPULASJON AV HÆLBENET:
Dette gjør vi for å endre hvordan du belaster fot og legg når du er i aktiviteter som løping/sykling. Denne behandlingen er et særdeles effektivt redskap når den brukes i kombinasjon med annen behandling.




PRØVDE RYKE AKILLES MED VILJE!
Eksentriske øvelser- Aldri kirurgi
Har du prøvd behandling mot akilles er det stor sjanse for at du allerede har prøv dette, men vi insisterer på at du går gjennom vårt regime på å gjøre disse øvelsen i kombinasjon med behandlingen vi gjør. Vi har resultatene, og treningen er lett. Øvelsene kommer nederst, men bakgrunnen bak eksentriske øvelser generelt er en interessant anekdote, så den oppsummerer vi raskt her:
På starten av 90 tallet slet ortopeden Håkan Alfredson med en vond achilles, men hans kirurgiske kollegaer nektet ham operasjon-den var ikke røket, kun betent. På den tiden ble akillesproblemer sett utelukkende på som betennelse (noe det svært ofte ikke er) og kirurgi var beste løsningen. Han begynte med eksentrisk trening som var i startfasen på tidlig 90-tall, men fikk forverring, og klarte knapt gå etterpå.
For å få bukt med problemet bestemte han seg derfor for å ta på en ryggsekk og trene så hard med det formål å ryke achilles slik at han fikk en operasjon. Senen røk ikke, derimot ble han smertefri i løpet av noen måneder.
Dette er senere testet ut, og mange blir bra utelukkende av eksentrisk treningsregime.
Det har ikke fungert like bra for alle, inkludert undertegnende, men det hjelper en god del for alle, og er viktig å gjøre uansett.


Slik gjør du det:

  1. Stå i en trapp/ eller skråning og løft deg opp med begge føttene
  2. Slipp deg sakte og kontrollert ned på den siden du har smerter
  3. Dette skal repeteres 3x 3-15 med bøyd kne og 3x3-15 med rett kne, for å aktivere begge musklene i triceps surae (msoleus og m. gastrocnemius)  som er involvert i achilles.
  4. Gjør dette morgen og kveld.  Smertene kan forverres i starten, men hold ut. Følg programmet i 12 uker, og du mange vil merke at smertene forsvinner.
  5. Gjør dette i kombinasjon med behandling og smertene forsvinner raskere
  6. Øk vekten med feks en  sekk på ryggen. Varier reps fra 3-15 .
Video av eksentriske øvelser ser du her: Eksentrisk tøyning

Eksentrisk trening har vist seg å øke kollagenproduksjonen, forbedre senestrukturen, minsker nerve og blodkartilvekst i senen , og har derfor vist svært god effekt på både smerte og funksjon. OBS! Som nevnt under punkt 5 går smertene raskere over, men min løsning var ikke eksentriske øvelser alene.

Selvbehandling med tverrfriksjon:
Skal ikke skrive noe særlig mer om dette. Kjøp en lacrosseball eller en massasjeball av typen som ikke sklir over huden. Eller bruk en manual. Se video, du vil forstå.

Video: Bindevevsmassasje lacrosseball

Sist men ikke minst: tøy akillesenen. Se video: tøye akilles


Mvh


Toralf Thomassen, kiropraktor/fysioterapeut
www.kiropraktor-oslo.no

<a href="http://blogglisten.no/blogg/kiropraktorthomassen.blogspot.no/"><img src="http://blogglisten.no/img/blogglisten.png" alt="Blogglisten" /></a><img height="0" border="0" width="0" alt="hits" src="http://hits.blogsoft.org/?eid=2775"

Kommentarer